Monday, August 24, 2009

Berpuasa atau Berkuasa?

Selamat menunaikan ibadah puasa bagi tahun 2009. Hari pertama berbuka adalah yang paling happening. Sebab berbuka bersama keluarga dan semua hadir memenuhi kertas attendance yang disediakan. Biasalah. Apabila pengetua datang, semua gerun takut nanti fail dan seterusnya memberi impak terhadap angka di dalam akaun simpanan bank masing-masing. Namun segala pengorbanan tidak disia-siakan dengan makanan yang disediakan. Ala-ala buffet dinner di hotel. Segala jenis hidangan disediakan termasuklah nasi beriyani yang diimport khas dari negara Arab(hanya resipi,bukan makanan).

Tidak dilupakan juga anak-anak sedara yang sering menghiburkan hati. Seringkali hadir bersama perangai yang boleh menggugurkan jiwa daripada terus memarahi mereka. Pandai betul kanak-kanak zaman sekarang. Hanya dengan senyuman dan gelak tawa, segala perasaan marah terhadap mereka terus hilang. Oh sudah jauh menyimpang.

Jauh pada malam hari, ditemani kekasih yang disayangi, pembelajaran harus diteruskan. Dengan Bulan Kemerdekaan yang langsung tidak dianggap sebagai merdeka bagi sesetengah golongan terutama pelajar, semua ujian harus ditempuh dengan penuh onak dan duri dan juga diiringi air mata. Sungguh tidak ku sangka perjalanan kehidupan sebegini teruk. Oh tiba-tiba gua tersimpang sekali lagi. Sorry guys and gurls.

Puasa memberikan 1001 makna kepada semua orang. Jangan dilupakan tentang ibadah yang dituntut. Itu sangat penting. Sekian terima kasih.





P/S: D,take care and have a safe journey to Beijing. Jaga2. Sana kes H1N1 masih teruk. Remember what I told you. and many thanx for the GODIVA choc bar. See you Wednesday!! =)

2 comments: