Sunday, August 2, 2009

Perselisihan

Walaupun negara Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei dikatakan serumpun kerana berkongsi bahasa yang serumpun iaitu Bahasa Melayu, namun perselisihan bahasa masih lagi berlaku di Rantau Nusantara Melayu. Bukan rokok Nusantara yang berharga RM2.30 sekotak itu. Please take note. Terlalu banyak percaturan telah dilakukan namun perselisihan itu masih belum dapat dileraikan. Mari kita lihat satu contoh perselisihan bahasa tersebut.

Lecturer:Sebagai pelajar kamu semua kena tahu pasal ekonomi dan juga tukaran wang asing...

Student:Hmm....kenapa?

Lecturer:Let say korang semua dah berkahwin..dan ada seorang pambantu rumah berasal dari Indonesia...pembantu rumah mesti akan tanya korang "Bapak kalo satu juta rupiah bersamaan berapa ringgit Malaysia ya pak?" Apa yg korang akan jawab?(sambil menunjuk kepada seorang pelakar)

Student yg ditunjuk:owh!saya bukan bapak kamu...

Lecturer:down~

See?Perselisihan bukan? Namun bukanlah perselisihan bahu ke bahu seperti yang berlaku antara Dik Qish dan Dik An ketika sedang makan bersama di Kedai Telur Berlada. Bukan Teluk Belanga. Qish masih lagi berada di dalam parol kerana terjebak dengan jenayah yang tidak dapat dinyatakan di sini. Bahaya. ISA nampak nanti kena tangkap. Namun yang menjadi tanda tanya sekarang. Bukan tanda tangan ataupun Thundercats. Adakah Bro Saruk kita mengetahui tentang pertemuan sulit mereka di Kedai Telur Berlada? Pertemuan juga dihadiri oleh Abg Panjang dan juga Akak Gigi Besi perasan model. Adakah berlaku juga perselisihan di antara DikAn dan Saruk?Ah tidak penting itu semua. Apa yang penting? KERJASAMA~

4 comments:

  1. Bila siak gua berlaga bahu? Kalo iya pun, apasal? Lu jeles? Heh!

    ReplyDelete
  2. mana de aku langgar bahu?

    kalau tak dah lama aku samak weh!

    :p

    ReplyDelete
  3. dik an:so mmg btol? :p

    lionel:i feel u man!

    qish:kt dlm nie lu ckpla nk samak2 segala.tp dlm hati berbunga. :p

    ReplyDelete