Wednesday, September 9, 2009

Adil

Gua bersahur bersama seorang rakan. Dia menceritakan tentang kesusahan hidup beliau. Sungguh gua tak sangka orang sebaik kawan gua nie pun ditinggalkan kekasih. Member gua ni memang sangat baik. Seperti gua juga. Sembahyang xpernah tinggal. Zakat xpernah miss. Hormat ibu bapa. Berpelajaran dan juga yang sewaktu dengannya. Tapi gua heran. Kenapa harus orang sebaik kitorang ni yang menjadi mangsa keadaan? Gua pernah dengar orang cakap orang yang baik jodohnya pastilah dengan orang yang baik dan orang yang jahat jodoh pasti dengan orang yang jahat. Macam gua punya keadaan, sememangnya gua sudah berjumpa dengan orang yang baik sebab gua pun memang baik. Memang suit bak kata orang-orang kampung gua. Tapi keadaan salah sangka merugikan member gua nie. Putus untuk mengambil angin diambil serius lalu kini bersama dengan orang lain. "Oh sungguh terkilan di hati" katanya.

Hanya satu nasihat yang dapat gua berikan kepadanya. Gua cuma meminta dia bersabar dan tidak terus mencari. Sebaliknya sabar menunggu sebab nanti diorang yang akan datang sendiri. Gua mengharapkan member gua berjaya. Namun gua memahami keadaan dirinya yang tidak keruan. Gua sebagai seorang kawan hanya mampu mendengar dan memberikan sedikit pertolongan dari segi nasihat dan petua-petua. Bukan burung kakak tua, Paan. Burung kakak tua kat taman burung, bukan kat sini. Barangan hantaran tunang sudah di-purchase. Tetapi bukan secara online. Secara Cash On Delivery(COD) atau nama kampungnya beli di kedai. Tetapi segala apa yang terjadi ada hikmah dan sumpah seranah nya. Biasalah hati manusia. Sentiasa berubah dan sentiasa dipenuhi dengan hasad dengki.

Gua bersyukur gua sudah tamat tempoh mengalami keadaan seperti member gua. Gua paham keadaan bagaimana rasanya. Mungkin tidak sama situasi tetapi masih lagi melibatkan perasaan. Bak kata member gua yang sorang nie, "Ini soal hati dan perasaan. Langsung tidak boleh di-punk-rock-kan". Gua pun tak berapa paham apa maksudnya tapi the message still understandable. Biasalah. Gua memang berasal dari kelas hujung. Sekolah pun di kawasan pendalaman Sabah dan Sarawak.


P/S : A, aku paham keadaan ko. Ko just try move on and lupakan tentang yang lepas. Buat apa kita nak kejar orang yang tak nak dengan kita. Baik kita pergi kat orang yang memang nak sayang kt kita. Itu yang terbaik.

D, sorry for what happened these few days. Guess things haven't been too smooth for us. But I'm glad we've gone through all the obstacle without any problems. Cannot wait for our meeting today. Missed you so much.

Kepada Farhan Hassan, gua ingin mengucapkan Selamat Maju Jaya untuk Final Exam lu. You can do it! =)

5 comments:

  1. Yeah! I can! But I'm not a tin can!

    ReplyDelete
  2. apasal?apa kaitan sekolah pedalaman sabah sarawak?
    apasal?






    aku serius ni.


    apasal?

    ReplyDelete
  3. amalina:pengajaran :p

    paan:lu oke ker tak?

    vivi:teda kaitan

    kucaie:sebok ah lu! :p

    ReplyDelete