Wednesday, December 16, 2009

Blood

Apabila bercerita tentang kawan, banyak yang boleh kita kategorikan. Antara kategori yang popular adalah seperti berikut

1) Jantina
2) Umur
3) Bangsa
4) Agama
5) Ketinggian

Abaikan kategori yang terakhir. Tiada kena mengena. Kawan pula ada berbagai jenis. Ada yang karib, ada yang sekadar kenal sebab pernah berjumpa dan ada juga jenis kawan yang kita mungkin berpura-pura baik tapi sebenarnya dalam hati menyumpah tak tentu pasal.

Kawan baik atau best friend selalunya datang dari jantina yang sama. Itu dulu. Zaman pahlawan Melayu Melaka dahulu. Sekarang zaman Ben 10. Kawan baik ada yang berlainan jantina. Lelaki berkawan baik dengan perempuan dan juga sebaliknya. Tapi kalau blood, itu lain tidak dikira sebagai kawan baik. That is way much higher than a best friend. Selalunya tidak datang dalam jantina yang berlainan. Hanya lelaki dan lelaki atau perempuan dan perempuan.

Bila berkawan, semua benda kalau boleh nk share. Kalau boleh pasal apa yang mak lu orang masak dekat rumah pun nak SMS bagitau. Ikut suka korang lah. Tapi kadangkala tidak semua benda boleh diberitahu. Lelaki dan perempuan ada perbezaannya. Lelaki boleh nak bagitau kat kawan@member baik tentang semua hal yang berlaku termasuklah yang berunsurkan peribadi. Tetapi tidak banyak perempuan yang share pasal hal peribadi mereka dengan kawan baik yang berjantina lelaki. Gua bukan cakap semua, gua cakap kurang. Perempuan ada sifat malu. Mungkin. Blood? Semua benda diorang share. Kalau boleh boxer pun diorang share ownership. Tapi bukan boxer yang terpakai.

Itulah dia. Tidak semua benda boleh dicerita. Kadang-kadang apa yang kita nak cerita bukan orang lain nak dengar pun. Exception untuk blood. Kalau dah blood tue, memang korang akan dengar permasalahan berbangkit.

Betul tak? Betul bukan?

2 comments: