Wednesday, February 10, 2010

Salah

Sebagai manusia kita selalu membantu rakan-rakan. Tanpa mengira bangsa, kedudukan, darjat dan juga warna kulit. Di atas nama kawan, kita pasti akan membantu kerana jika dalam kesusahan, keluarga tiada yang berdekatan untuk membantu, kawan-kawan juga yang menjadi sandaran.

Tapi ini sering berlaku. Seorang kawan membantu rakannya dengan penuh keikhlasan. Tanpa mengharapkan balasan ataupun pertolongan. Hanya mahukan nilai persahabatan yang sejati. mahukan teman di ketika memerlukan. Rakan yang boleh membantu menyelesaikan permasalahan. Rakan untuk berkongsi masalah samada peribadi ataupun masalah umum.

Dengan satu kesilapan, segala kebaikan dilupakan. Disebabkan kesalahan tersebut, perasaan dendam ditanam di lubuk hati. Kawan yang dulunya rapat kini dijadikan musuh. Lebih teruk lagi dilayan seperti tidak pernah dikenali. Dimanakah keadilan? Atau sememangnya di dalam dunia ini tidak pernah wujud keadilan? Adakah keadilan hanya wujud di dalam kamus? Di dalam cerita-cerita penyiasatan? Ataupun di dalam drama-drama?

Renungkanlah.

1 comment: